סומלייה נולד

02/29/08

אני לא מדבר על תוכנית ריאליטי חדשה בטלויזיה (למרות שזה רעיון לא רע בכלל), אני מדבר על המציאות החדשה שלי שהתחילה ביום שני האחרון.
אחרי התלבטויות, סקר שוק, בחירת בית ספר ובחירת הקורס התחלתי במזל טוב קורס סומלייה ב-International Wine Center במנהטן. המרכז שייך לארגון Wine & Spirit Education Trust שיוסד בלונדון בשנת 1969.לאחר לבטים ארוכים החלטתי בעצת חברים שעברו כבר את הקורס לדלג על הקורס הבסיסי (Intermidiate) ולעבור ישר לקורס המתקדם (Advanced).

אורכו של הקורס 4 חודשים. שעתיים וחצי בשבוע. מה שאומר שצריך ללמוד בבית. המון.
הקורס מכסה את כל התחומים בעולם היין, מהרגע בו נטעו כרם ועד הרגע בו הצרכן משלם על המוצר המוגמר.
כל מדינה, כל אזור, כל ענב (המיועד ליצוא מחוץ למדינת המקור), כל שיטות הגידול והגיזום, כל המזיקים והמחלות, כל דרכי הטיפול ובכלליות כמעט כל נושא שחשבתי או לא חשבתי שצריך לדעת.

השיעור הראשון, כמו כל שיעור ראשון, היה רובו ככולו מוקדש להקדמה, היכרות (נסו אתם לחיות במדינה דוברת אנגלית עם השם Or), נהלים, מידע כללי על הקורס והכי חשוב, השיטה בה נלמד לטעום יינות לקחת רשמי טעימה.
רשמי טעימה זו נקודת החולשה העיקרית שלי, בעיקר לאור העובדה שלא עברתי את הקורס הבסיסי, אבל כמו שאומרים בצבא, עם האימונים יבוא הגובה.
טעמנו שישה יינות, שלושה לבנים, שניים אדומים ואחד שהיה ויכוח לגביו. כולם בטעימה עיוורת.
לכל יין, לבן או אדום, יש טבלה משלו והמטרה היא להגיע ל-18 מאפיינים של היין מכל התחומים:

מראה – רמת צלילות, עוצמת הצבע, צבע, מאפיינים נוספים.
אף – מצב, עוצמה, רמת התפתחות של היין, ארומות.
פה – רמת מתיקות, חמיצות, טנין, אלכוהול, גוף, עוצמה, טעמים, אורך.
סיכום – איכות כללית, מוכנות לשתייה.

על הטועם לאפיין את היין בכל אחד מהקטגוריות ותת קטגוריות. לא קל בכלל אבל אפשרי.
היינות שטעמנו היו Gavi מפיאמונטה כמובן (אף אחד לא זהה), שרדונה קליפורני טיפוסי (כמעט כולם זיהו), Fino Sherry (זוועה, רק אחת הצליחה לזהות), פינו נואר צעיר מאורגון (באופן מפתיע הרבה זיהו, אני לא), ריוחה ריזרבה 1999 (הרוב, כולל אני, חשבו שהוא מקולקל בכלל. רק אחרי שגילינו שהוא ריוחה ריזרבה "פתאום" הוא נהיה ממש טעים) ואחרון חביב, שהיה ויכוח אם הוא לבן או אדום, E. Lustau Pedro Ximenez 'San Emilio', שהוא כמובן לבן למרות שצבעו כמעט חום.

הרבה עבודה מחכה לי בארבעה חודשים הבאים, גם מול הספרים וגם מול הבקבוקים והכוסות. מעבר לטעימות בקורס יש לי מצבור בבית של יינות איכות ממגוון אזורים, במיוחד מצרפת וארה"ב, שכולם יפתחו בשבוע שבו יילמד הנושא.
הולך להיות כיף, או ככה לפחות אני מקווה.
צפו לעדכונים מדי שבוע (או כשהיה זמן).

17 תגובות to “סומלייה נולד”

  1. tzvikachu Says:

    יאללה אור..עוד שבועיים אני בפריז
    אני מתכנן להביא 4 בקבוקי יין..המלצות?

  2. ori Says:

    שיהיה בהצלחה

  3. danifeldsher Says:

    בשביל להרשם לקורס כזה, יש מבחני כניסה או תנאים כלשהם ? או שכל אחד יכול להרשם ?


  4. צביקה, תהנה בצרפת. כל היינות שאני אמליץ לך עליהם יהיו ממש יקרים יחסית לתוצרת מקומית לא מוכרת אבל שווה באיכות ליינות יקרים (מדי).
    אורי, תודה!
    דניאל, כל אחד יכול להרשם לבסיסי, למתקדם צריך להוכיח להם שיש לך נסיון או ידע קודם כי הקורס בתכלס מכסה את אותם התחומים פשוט יותר לעומק והקורס יותר אינטנסיבי.

  5. danifeldsher Says:

    אוקי, ואם נניח אתה עושה את הבסיסי אז אפשר אחרי זה אוטומטי להרשם למתקדם או שעדיין צריך להראות ידע ? ומה ז"א ניסיון ? עבודה עם יין ? עבודה ביקב ?

    וזה רק דני..


  6. דני, 🙂
    צריך לעבור את הבסיסי ואחרי זה אין בעיה לעבור למתקדם.
    אני לא ממש יודע מה היו הקריטריונים שלהם לקבל אותי לקורס המתקדם אבל אני שמח על ההחלטה.

  7. danifeldsher Says:

    גם אני..

    וכמה זמן זה הקורס הבסיסי ?

    אני שואל את כל השאלות כי אולי בקיץ אני יסע לכמה חודשים לארה"ב ורציתי אולי לעשות קורס כזה

  8. tzvikachu Says:

    יאללה תמליץ..אתה יודע לאחד כזה שלא מוצא טאנינים וחול של חתולים..

  9. ליאור Says:

    אתה יודע, זה המשהו האחר של חתולים (קשור לחול שלהם) 😉


  10. לא סתם קשור למשהו האחר של החתולים, זה אפילו מפורש בעיני כריח טוב!
    אני אישית מת על זה.

    בקיצור צביקה:
    שמפניות משנת 1996-5. שנות בציר מצטיינות, בכל שמפיין, רק אל תשים את הבקבוק במזוודה כי הוא יתפוצץ בתת לחץ של המטוס.
    בורודו-מדוק – בציר 2003. אתה יכול למצוא יינות מדורגים במחירים ממש טובים, במיוחד בצרפת עצמה.
    בורגונדי – תוותר, הסיכון-תמורה-מחיר גדול מדי.

    ההמלצה הבטוחה ביותר שאני יכול לתת לך זה יינות מהקוט רוטי שצפון עמק הרון. או הרמיטאז'. סירה הוא הענב והמחירים בצרפת לא גבוהים במיוחד. 2003, 2001 הם הבצירים אותם אתה מחפש.

    שאטונף דו פאפ – בלנדים מעולים בדרום עמק הרון, אולי הפלסיון האחרון עם מחירים באמת שפויים. 2003, 2000, 2001, ואפשר גם 2005 (למרות שהוא צעיר).

  11. אייל Says:

    אוקיי אתה מדבר על הקורסים של WSET נכון? כי קראת לזה קורס סומליה אבל אלא אם כן אני מפספס קורס ספציפי מיוחד שאתה עושה כמו זה של ה court of sommelier שזה גוף אחר אתה מתכוון לקורס יין של WSET – כי קראת לזה קורס סומליה והזכרת את ה IWC ואני לא ידעתי שיש להם קורס מיוחד שנקרא ככה?
    אם מדובר בקורסים של WSET אז עשיתי – אחרי התלבטות – את הרמה הבינונית, בלונדון… עשיתי את זה אבל בצורה המרוכזת של שלושה ימים רצופים – במקום בצורה של פעם בשבוע לאורך כמה זמן… בהצלחה בקורס המתקדם, יום אחד אפנה כמה ימים לעשות אותו!


  12. אייל, אכן אני עושה את הקורס של ה-WSET, בדרגת ADVANCED. אני מנחש אתה עשית את ה-INTERMIDIATE.
    זה לא ממש נקרא קורס סומלייה כי הוא מלמד יין ולא מלצרות יין.
    גם פה יש משהו שנקרא SUPER SATURDAY ואז אפשר לעשות את כל הקורס ביומיים או שלושה.

  13. אייל Says:

    כן אני התלבטתי רבות ובסוף הלכתי ל INTERMIDATE אך בצורה רצופה של שלושה ימים מרוכזים. אני מתי שהוא אעשה את ה ADVANCED. גם בצורה המרוכזת של חמישה ימים – לי זה יותר נוח. יש דבר שנקרא COURT OF MASTER SOMMELIER או משהו כזה ועוד מקומות שממש מלמדים מלצרות יין – סקרן לדעת מה גילית שיש? אבל בהחלט WSET זה בחירה מעולה. בהצלחה!


  14. פה ניו יורק יש את ה-American Sommelier Assosiation שהוא הבית ספר הראשי ויש עוד המון מקומות שעושים קורסים ברמות כאלו ואחרות.
    בסופו של דבר כולם עוברים דרך ה-WSET כי הם המורשים היחידים ללימודי תעודה ומעלה ובשביל זה צריך לעשות קודם את ה-ADVANCED שלהם.
    אני אמשיך לעדכן לגבי הקורס במהלך השבועות הקרובים.
    תודה!

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה) Says:

    רק עדכון
    בסוף לא קניתי יין..
    גם בקושי שתיתי שם יין..ואם כבר אז רק דברים פשוטים
    הטופ של היין היה בקבוק mumm רוזה

  16. יונתן Says:

    אור מה שלומך? אהממ יש לי שאלה די טיפשית אבל חשובה . רציתי לדעת מה אתה מתכנן לעשות אחרי הקורס האם יש לך בכלל סיכוי בארץ הקטנטנה שלנו היות והתעשייה כבר רוויה ועל כל משרה נלחמים פה כמו נמרים והיות ואני מתכנן ללכת לעשות את הקורס של הסומלייה הגבוה בבורדו וזה ייקח שנה שלמה אני מתלבט אם כדאי כבר להישאר שם אני אשמח אם תענה שיהיה יום טוב דרך אגב שמי יונתן


להשאיר תגובה

