עוד אירוע יחצ"ני – מקאלן

09/27/07

כמנהגי בקודש, אתחיל מהסוף.
אף פעם לא הייתי חסיד של מקאלן (סליחה, "המקאלן") ואני עדיין לא חסיד שלו. זו גם הפעם האחרונה בפוסט שאני אקרא לו "המקאלן".
ויסקי עדין מדי, מתחנף מדי, ספייסייד מדי. אין לי בעיה עם מאלטים יחסית עדינים, אבל גם בקטגוריה הזו אני באמת חושב שאני מעדיף את הגלנמורנג'י 10 על מקלאן 12 Fine Oak או את השרי פיניש על פני המקאלן Sherry.
מה לעשות, אני אוהב את המאלט שלי קצת יותר קשוח ופחות מתחנף. אני בכלל חסיד של Isly.

פונים אליך באמייל, מזמינים אותך לאירוע חינמי שסגור למספר מצומצם של אנשים ואומרים לך שאתה הולך לטעום ויסקי ולשמוע הרצאה של מנהל המותג העולמי, לא תלך? ברור תלך.
האירוע התקיים באחד האיזורים הכי שנואים עלי במנהטן. רחוב 29 על השדרה החמישית. בלילה האיזור הוא פשוט עיר רפאים וביום הוא בעיקר איזור מסחרי של סחורה מפוקפקת לתיירים. ממש לא מקום שניו יורקי אמיתי (אני?) יסתובב בו מבחירה אישית.
כל מי שמכיר אותי יודע שאני אלרגי לתורים. אם אני רואה תור של יותר משלושה אנשים, במיוחד אם הוא עובר את פינת הרחוב, אני פשוט מסתובב והולך. מכיוון שהייתי לבדי ולא היה מי שישפיע עלי, החלטתי הפעם לעמוד בתור. אחרי הכל הבטיחו אירוע סגור ומצומצם ולכן לא חששתי מחלל עמוס, צפוף ומיוזע למעלה. השתלם.
התור התקצר במהרה ומצאתי את עצמי בדלת רק כדי לגלות שהשם שלי לא ברשימת המוזמנים.
חיוך קטן, מילה טובה למארחת\דוגמנית ואני בפנים. אז איך בדיוק זה אירוע סגור? נו שוין.

טיפוס במעלית לקומה ה-11, יוצא וישר מגיעה לידי כוס של מקאלן 10 Fine Oak (להלן: פיין אוק).
המאלט היחיד כל הערב שהייתי מוכן לשלם כסף בשביל לשתות אותו. צבע קש חיוור, מעט פירות ודבש באף עם מורכבות נעימה. בפה מרגישים שמדובר בסינגל מאלט, ה-Golden Promise (השעורה בה משתמשים במקאלן) במיטבה ומאוד מורגשת. כנראה בגלל שנות היישון היחסית קצרות יוצא מאלט יותר מעניין ופחות פירותי.

לאחר מינגלינג קצר וכמה חטיפים מתחילה ההרצאה. ההסטוריה של הויסקי, בקטע הזה קצת התעצבנתי מכיוון שלפי המקורות הויסקי לא הומצא בסקוטלנד אלא באירלנד.  הסבר על ההבדל בין סינגל מאלט לבלנד, האיזורים בסקוטלנד, איך בכלל מייצרים ויסקי בדגש על השיטות של מקאלן. הידעתם שמקאלן משתמשים בדודי הזיקוק הקטנים ביותר בסקוטלנד? אני לא. גם ההסבר על ההבדלים בין חביות העץ הספרדי לאמריקאי תרמו לידע שלי.
משם עברנו לטעימות עצמן. התחלנו עם הפיין אוק 15. לפני כל טעימה הוקרן תקציר של מה קרה לפני 12 שנים. סתם שנדע מה קרה בעולם בזמן שהויסקי נכנס לתרדמת בחבית.
מכאן התחיל הקטע המשעמם של הערב, וכן, אני מדבר על הויסקי עצמו. פשוט לא אהבתי אף אחד מהם.
הדבר היחיד שהיה מעניין הוא לראות מה עוד שנתיים בחבית עושות לאותו הויסקי. ההבדל בין ה-15 ל-17 הוא עצום.
ה-15 מושך יותר לכיוון השוקולד, צימוקים ותפוז וה-17 כבר יותר רך ועשיר, פרחוני ואפילו הייתי אומר אקזוטי.
אם לבחור בין שניהם אז הטעם האישי שלי בוחר ב-15. ה-17 לא הצליח לרגש אותי.

הפסקה קצרה ועברנו לטעום את סדרת השרי.
הוטעמו ה-12 וה-18 שאת שניהם אני מוכר במסעדה. את ה-18 במחיר שערורייתי של 32 דולר לשוט מה שהופך אותו למשקה הכי יקר בבר (Blue Label עולה 30 דולר).
כבר בצבע רואים את השפעות חבית השרי. מצבע קש עברנו למאלטים בעלי צבע זהב בדרגות שונות. גם דרגת המורכבות עלתה.
ב-12 שולט הוניל עם פירות יבשים שמקורם בחבית השרי. הפה גם הוא עבר שידרוג עם החלקות שכל כך מזוהה עם מקאלן. עוד פירות יבשים (תאנים וצימוקים) תבלינים ואפילו קצת עשן. מעולה, אבל לא בשבילי.
ה-18 הוא סיפור קצת אחר. אני לא יכול להתעלם מכל הפרסים והתארים שמעטרים אותו.
הצבע מדהים (מהגוני), שוב המון פירות יבשים וג'ינג'ר באף שמשתלבים עם וניל וקינמון ברקע. בפה שוב מעט עשן של עץ שרוף ותפוז. הסיום הוא מה שהופך את המאלט הזה לגדול. הוא פשוט עדיין שם למרות שהוא כבר לא שם הרבה זמן ומשאיר אחריו טופי, עוד עשן ועוד פירות יבשים. עקביות לאורך כל שלבי הטעימה של המאלט.
שוב, מעולה, אבל לא בשבילי.

אני אף פעם לא מסרב לטעום דברים שלא טעמתי וללמוד עוד, גם אם אני לא מת על מה שאני טועם.
אני מבין לחלוטין למה מקאלן נחשב לרולס רויס של המאלטים ומדוע הוא זוכה לכבוד לו הוא זוכה, אני עדיין העדפתי להכנס לבר שכונתי ולבקש מהברמן טליסקר (סליחה, "הטליסקר").

2 תגובות to “עוד אירוע יחצ"ני – מקאלן”

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) Says:

    אתה יודע שאני לא אוהבת ויסקי גם אם ממש תנסה להכריח אותי אבל לא היו הערות אז סתם כתבתי משהו…וגם בגלל שאני נורא נהנית מהבלוג שלך ולא תמיד אומרת עד כמה. עלה והצלח אח קטן.

  2. beertender Says:

    אני זוכר שביומולדת 22 הזמנתי מקאלן 12 (9 וחצי דולר בפורטלנד)…נהניתי כמו שאף פעם לא נהניתי משום ויסקי.


להשאיר תגובה

