20 חדשים לשנה חדשה

09/20/07

מיוחד לשנה החדשה, ארגון היין כשר של ניו יורק הביא 20 יינות חדשים דנדשים במיוחד לשנה החדשה.
כמובן שאני חייב להיות שם ולא רק בגלל גולת הכותרת של הטעימה, אלרום וקצרין.
לא חשבתי שאי פעם יזדמן לי לטעום את שני היינות האלה והנה, הביאו אותם לניו יורק ואפילו טרחו לפתוח אותם לטעימה.
היו עוד יינות בטעימה, מגוון תבור שזו השנה הראשונה ליבוא שלהם לארה"ב עם לא פחות משבעה יינות בטעימה כולל המסחה והמסחה קינוח, דלתון עם הויונייה 06 (מזעזע), סירה ריזרב (10% ויונייה, לא מרגש בעליל) והעלמה החדש (בלנד של קברנה ומרלו. שום דבר שראוי לדבר עליו), תישבי אסטייט שיראז, יקב כנרת, יקב קטלב עם מחירים גבוהים (המון עץ ומעט ענבים), יקב רימון עם כל המבחר המעולה שלהם, כרמל לימיטד אדישן 04 (סגור מאוד, צריך הרבה זמן להפתח) ועוד יינות כשרים מרחבי העולם. אפילו שאטונף דו פאפ כשר היה שם.

מהיינות העולמיים היחיד ששווה לדבר עליו היה השרדונה הארגנטינאי, Byblos 2006. היין לא ראה חבית ואם הייתי טועם אותו בטעימה עיוורת הייתי בטוח שהוא סובניון בלאן ניו זילנדי בגלל כל הטרופיות שבו. לא הייתי אומר שיש עתיד יפה באופק לשרדונה הארגנטינאי אבל ההווה בהחלט לא רע.

הנקודה שעליה בחרתי לדבר היא אופן הטעימה. אמנם טעמתי את האלרום והקצרין, ואפילו לקחתי רשמי טעימה מהיינות הלא מתקשרים האלה, אבל כל זה לא משנה.
בעולם מושלם הייתי רוצה לטעום אותם לצד יינות דומים להם ושונים מהם לגמרי. בכל רמות המחיר ובכל רמות האיכות. אני לא חושב שיש בכלל טעם בלטעום יינות בטעימה לא עיוורת.
אני אסביר.
ברגע שנמזג הקצרין לכוס, כמובן לכוס שטופה, נקיה ויבשה. הלכתי הצידה, התישבתי על כסא ונתתי ליין את כל הכבוד ותשומת הלב לה הוא ראוי. ידעתי שיש לי בכוס את אחד היינות הטובים ביותר שאי פעם יוצרו בארץ. ממש לא רציתי לדעת את זה. איך אני אמור באמת, אבל באמת, לדעת אם היין הוא טוב כשכל מה שרץ לי בראש זה כל מה שאמרו עליו לפני וכל הבאזז התקשורתי בעולם היין הישראלי. טעימת יין צריכה להיות סוביקטיבית לחלוטין, ללא תלות במה שאמרו לפני והדרך היחידה שאני מסוגל לעשות זאת זה בטעימה עיוורת.
כל זה לא אומר שהיין הוא לא שירה מבוקבקת, זה פשוט אומר שהיה עוד משהו חוץ מהטעם האישי שלי שהוביל לידיעה שהיין שיש לי בכוס הוא יצירת אומנות ולא סתם עוד יין ישראלי חדש.
מקווה שהצלחתי להעביר את המסר כמו שצריך, אני בכל זאת אחרי טעימה של כמעט 20 יינות…

8 תגובות to “20 חדשים לשנה חדשה”

  1. CrazyVet Says:

    נו, אז איך היין של אלרום? לזוגי מחכה בארץ בקבוק מהבציר הקודם ועכשיו עוד אחד מהבציר האחרון.

    יצא לך לטעום שם יין קטלוני כשר? קאפסאנאס מפנדס מייצרים יין כשר, פרח אביב. לפי איכות היין הלא-כשר שלהם, הוא צריך להיות די טוב.

  2. kinks Says:

    האלרום מעולה לדעתי, הוא אומנם סגור אך כבר מראה ניצוצות של גאונות. אם הייתי צריך לבחור לשתות כעת אלרום או קצרין, הייתי שם את כספי את האלרום ללא עוררין. ממה שטעמתי מהקצרין, שימו אותו 24 שעות באוויר הפתוח ואולי הוא יצליח להיפתח יותר.

    ההבדל המהותי בין האלרום לקצרין, שבאלרום אם רוצים ניתן להרגיש איזה יין גדול זה הולך להיות. יש רמזים בטעמים ופה. הקצרין?
    בשביל הקצרין כנראה צריך להיות גאון או עם הרבה סבלנות. ממה שאני טעמתי, היין היה לא נגיש, מפוצץ בעץ ואיך נגיד יפה, צעיר מידי מכדי להתרשם ממנו. עוד עשור הקצרין בטח ישים בכיס הקטן את האלרום, אבל עד אז לא בטוח שזה שווה את הסבלנות.

  3. drinking Says:

    גם אני כמוך (רק שבניגוד אלייך היה לי העונג בחברת של Islay) לקחתי את הקצרין לכורסה הכי רחוקה שמצאתי באיש הענבים על הרחוב (ובדיוק נפתח פרלמנט סיגרים שם אז חזרתי פנימה להתייחד איתו). כמו שכבר כתבתי – אני לא מספיק מבין בשביל לדעת מה יהיה איתו, אני יכול רק לומר שזה היין הכי טאני שטעמתי אי פעם, גם עשר דקות אחרי מרגישים יובש על השיניים. האלרום אכן מראה קצת פרי בין חבית לחבית, ומתקפת הטאנין שם מתונה יותר.

    הירדן קברנה 2003 פשוט בובה עכשיו, ולשתיה עכשיו אוכל את שני אחיו הבכירים בלי מלח, לטעמי.

    זה מה שכתבתי עליהם
    http://drinking.wordpress.com/2007/08/31/ghw_cabernet/

  4. tzvikachu Says:

    אבל אור למה אתה מצפה?
    כל עולם האלכוהול בנוי על שיווק ומיתוג.
    חסר משקאות שממתגים את עצמם כסופר דופר אולטרא פרימיום ובסוף אתה מגלה שזה הכל פלופ אחד גדול?
    חסרות דוגמאות בעולם הזה? במיוחד אבסולוט עם השיווק הגאוני שלה למוצר שהוא בינוני.
    הרי תמיד יש "מציאות" כמו ויסקי זול שהוא ממש טוב (טיצרס לדעתי..)או וודקות זולות שיורדות חלק כמו אחיותהן שעולות מאות שקלים(ויברובה,טנקרי סטרלינג,רוסקי סטנדרט קטל 1 וכו..)
    הכל בעולם הזה נקבע ע"י החברה שעומדת מאחוריה ואם יש גב כלכלי וחזק אז המוצר ירוץ חזק בלי קשר לאיכות שלו.
    מצטער שאני לא מביא דוגמאות מעולם היין פשוט הרמת הבנה שלי בעולם הזה היא לא רבה.


  5. ברור שהיינות מדהימים ויהיו מדהימים ואני מסכים עם דרינקינג שהיום הירדן 2003 יותר טוב משניהם.
    זה מזכיר לי מירוץ שהיה בין פיאט, פרארי "רגילה" ופרארי פורמולה 1. תכננו את זה ככה שהפרשי ההזנקה בין המכוניות יובילו לכך שבישורת האחרונה הפורמולה תעקוף את כולן, בזמן שהפרארי עוקפת את הפיאט.
    כמעט אותו סיפור עם היינות האלה. בסופו של דבר הקצרין יראה לכולם ממה הוא עשוי.

  6. אהרן Says:

    מכירים את סטוק84? המתחרה הישראלי של ה777 שהיינו נוהגים לתת למורה לנהיגה עם קבלת הרשיון? ובכן נקלעתי לפירנצה בשנת 80 ובמלון, בגלל אנגינה, לקחתי מהמיני-בר בקבוקון של סטוק84 מקומי איטלקי, וזה היה שונה באופן קיצוני ממה שייצרו בנתניה. מחליק בנעימות מהחך לושט ללא צריבה ועם ניחוח – אוי ניחוח, ויכול להעיד על כך עמיתי גיורא. נובע – לא נסתכל בבקבוק אלא במה שיש בו. לבריאות.

  7. eran Says:

    זאת בדיוק הסיבה לטעימות עיוורות.
    אם אתה יודע שאתה מחזיק ביד קצרין 03 אתה ממש תתקשה
    לא להעניק לו ציון גבוה כשבראש שלך עוברת המחשבה
    איך אני יכול להעניק לזה 85? זה הרי קצרין 03 המהולל…….


להשאיר תגובה

