כמה דברים טעימים

05/13/07

אחרי יותר מחודשיים של כתיבה, אמא שלי הגיבה בבלוג! מאורע ראוי לציון.
עכשיו לדברים הטעימים.
אין לי הרבה נסיון וידע בכל מה שנוגע ליינות קינוח. אני יודע שהם קיימים, אני יודע על כמה שיטות להכנתם וזהו פחות או יותר. חוץ מהסמיון אציל של רמה"ג גם לא יצא לי לטעום יותר מדי יינות קינוח בחיי.
לא יודע מה איתכם, אבל אני תמיד מתרגש לפני שאני טועם משהו שונה לגמרי. משהו שמעולם לא טעמתי. בדיוק ההגדרה של שני היינות קינוח הבאים.
Chateau Manos, Cadillac, 2001
קדילק הוא אפלסיון קטן מצפון ללואיפק (Louipac). עד 1973 הוא היה שייך לקוט דה בורדו. בגלל הרכב הקרקע הייחודי של האיזור (גיר וחצץ) הוחלט להפריד אותו. היינות האדומים של האיזור עדיין מוגדרים כקוט דה בורדו.
היין הוא בלנד של סמיון וסובניון בלאן נגועים בבוטריטיס.
היין הוגדר כ"זהב נוזלי". אני פשוט אגדיר אותו כטעים וזהו. ריכוז הסוכר גבוה כמובן, אבל עדיין היין לא מרגיש מתוק אלא עשיר. ניסיתי לזהות כל מיני פירות או תבלינים כמו כל היינות שאני טועם, אבל זה פשוט לא הולך. אני לא מסוגל לשים את האצבע על משהו ולהגיד "זה מה שאני מריח". שכנעתי את עצמי שאני מריח אננס ו-Honeydew. אבל לכו תדעו. חוץ משמנוניות גבוה וסיום מעט מריר (כמו של שוקולד מריר) לא ממש הצלחתי לפענח את רזי היין הזה. הוא פשוט שונה מכל דבר שטעמתי אי פעם שזה לא הרבה בפני עצמו.  חוויה נעימה.

                                                                      chateau-manos.jpg

Chateau de Lecharderie, Quarts de Chavme 1999
יין עיוור. מז'תומרת עיוור? שאין לי מושג מי ומה הוא.
אני יודע שהוא מעמק הלואר וזהו. אין לי מושג מאיזה ענבים, איך הוא מיוצר, מי כמה ולמה. אני מנחש שסובניון בלאן או שנין בלאן.
הדבר היחיד שאני יודע זה שהאפלסיון שהוא מגיע ממנו, Quarts de Chavme, פירושו "רבע מהבציר" או משהו בסגנון (תסלחו לי על חוסר המקצועיות). השם נובע מכך שהנזירים שהיו בעלי הכרמים באיזור, נתנו אותם לעיבוד תמורת רבע מהבציר ומהם ייצרו את יינות המופת הללו.
חמוש רק במידע המאוד לא שימושי הזה טעמתי את היין. איזה יין!
ציבעו צבע נחושת חלודה. נראה מעולה בכוס אני חייב לציין. אף מדהים. ניחוחות פריחה ואביב. נרקיסים, לילך, סיגליות ומי יודע מה עוד. מאוד עדין במתיקותו, עדין יותר מהקדילק אך שמנוני בדיוק כמוהו. משאיר את הפה עם טעם של שוקולד לבן. חוויה הרבה יותר נעימה. זה היין שאיתו הייתי רוצה לסיים ארוחה דשנה. ללא ספק.

Museum Real Reserva, Cigales 01
עזבנו את צרפת והיינות קינוח והגענו לאזור שלא שמעתי עליו בחיים. סיגלס, צפון ספרד.
הסקרנות לגבי היין התחילה רק מעצם העובדה שהבקבוק פשוט יפייפה.
                                                                         museum-real.jpg

אתם חייבים להסכים איתי שאם הייתם עוברים על ידו חנות יין הייתם מושיטים יד לבדוק מי ומה. הוא בהחלט מתבלט ליד שאר הבקבוקים ובעולם הצרכני של ימינו זה מאוד חשוב. אחרי הכל, אנשים קונים יין לא רק על סמך ידע אלא גם על סמך מראה עיניים.
היין עשוי 100% ענבי טמפרניו מכרמים בוגרות בנות 50-60 שנים ונבצר ביבול נמוך. מיושן 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות אשר כולן חדשות. היין מפוצץ פרי אדום באף וגם אגוז מוסקט. הזכיר לי איפשהו תבלינים אסיתיים.
אגרסיבי בפה אך שומר על אלגנטיות ורכות בזכות טנינים רכים ומאוזנים. משאיר פה יבש מאוד עם סיום מתובל וארוך ארוך ארוך…
אני לא מתימר לדעת כמה זמן יין יחזיק מעמד ויתפתח, במיוחד לא לאיזה כיוון הוא יתפתח. אבל נראה לי שהספציפי הזה יהיה טוב לשתייה גם בעוד 5 שנים מעכשיו, בתקווה שהאגרסיביות קצת תתמתן והוא יהיה אפילו יותר טוב ממה שהוא עכשיו.
כמובן שעכשיו אני צריך לטעום עוד יינות מהאזור לשם השוואה. התחביב הזה הוא פשוט בור ללא תחתית.

6 תגובות to “כמה דברים טעימים”

  1. drinking Says:

    נשמע טוב!

    אישית אני מעדיף להתחיל מהיבשים ולסיים עם המתוקים, אבל כל אחד לפי טעמו…

    שבוע טוב


  2. יש הבדל של יומיים בין כל אחד מהיינות. הכל תלוי באיזה סוכן מגיע מתי

  3. ori Says:

    חייב לציין שלא ניסיתי אף אחד מהיינות הנ"ל. יין מצפון ספרד? מי ידע? בכל מקרה, רשמתי את ההמלצה ואנסה בסוף השבוע.
    דרך אגב, צפיתי ב-lives of others היום. תודה עעל ההמלצה. שיחקת אותה. באמת אחלה סרט


  4. וואי אורי, שלח לי שוב את הכתובת של הבר שלך.
    נראה לי שמחקתי את המייל בטעות.
    שמח שנהנית מהסרט!

  5. חיים שרגא Says:

    סיגלס שה באמת אזור קטן עם הכרה רשמית רק משנות ה-90. נראה לי ש-2001 היתה להיט בכל ספרד.

    הקינוח מהלואר הוא אכן שנין והיצרן מופיע ברשינת המומלתצים לאזור באנציקלופדית היין של סותבי בעריכת טום סטיבנסון. כמה הוא עולה שם בניכר?


  6. תודה על המידע.
    ידעתי שהוא טוב, אבל ידעתי שהוא עד כדי כך טוב.
    אין לי מושג כמה הוא עולה כי אנחנו עדיין לא מוכרים אותו.
    קנינו ארגז, פתחנו בקבוק ושאר 11 הבקבוקים עברו לאחד המנהלים.
    אני אברר ואחזור אליך.


להשאיר תגובה

