ליקר מיוחד ואוסטרלי משופשף

05/08/07

דבר ראשון תרשו לי להתנצל על ההעדרות הממושכת, אחרי שבוע של 8 משמרות הייתי מותש.
עכשיו נתחיל דוקא מהאוסטרלי. יותר קצר.
100% שיראז מהאנטר ואלי שידוע במזג אויר החם שבו. 2004. Hope Estate. יין שב-15 דולר מהווה אלטרנטיבה לחובבי ההרמיטאז' וקוט רוטי. דבר ראשון הסתכלתי על אחוז האלכוהול. לא רוצה אוסטרלי שמסתכל על 15% אלכוהול מלמעלה. 14.5 זה בסדר גמור בשבילי.
סגול כהה. יין מאוד ארצי, אדמתי וטחוב. חוץ מהפלפל השחור האופיני ופרי שחור מתון, הרבה רמזים לבשר מעושן, עור, טבק.
אני אהבתי אבל שאר הסובבים לא התלהבו. אמרו שהיין מר להם. היין גם לא ממש התאים לאוכל, אבל לא ידעתי מה מבשלים אז פשוט בחרתי מהמדף את מה שעניין אותי. לא יין שמתאים לכולם.

עכשיו לליקר. זה כבר משהו מיוחד.
לפני כמה ימים סיפר לי צביקה (יקיר הבלוג, תוכלו למצוא אותו בכמה תגובות) על ליקר St Germain. לא היה לי מושג על מה הוא מדבר וגם לא היה לי כח לברר. אבל אתמול הגיעו שני בקבוקים למסעדה. אז כמובן שחייבים לטעום, אבל נגיע לזה בהמשך.
הליקר מופק מפרחים של צמח שנקרא Sambucas Nigra (לא נראה לי שיש קשר לסמבוקה שחורה, אבל לכו תדעו). הפרחים ידועים גם בשם Elderflower. פרחים לבנים הפורחים רק לכמה ימים כל אביב במורדות האלפים הצרפתים.
באותו זמן מוגבל, עוברים גברים על אופניים, הידועים בתור Bohemians, במורדות האלפים, קוטפים את הפרחים ומיד מביאים אותם למפעל. שם בתוספת של תזקיק ענבים (או דה וי, או מי החיים בעברית), סירופ קנה סוכר ומעט מיצי הדרים מייצרים את הליקר שמקבל צבע זהוב בהיר יפייפה עם 20% אלכוהול בסופו של דבר.
ועכשיו לטעם. אוי הטעם. אחד הדברים הכי ארומטיים שיצא לי להריח מעולם האלכוהול, כולל יינות שמוגרים כארומטיים. להריח את הליקר זה פשוט לשחק משחק שבסופו כולם צודקים. ליצ'י, לילך, אפרסק, שזיף. הכל נמצא שם. הקטע הנחמד היה כשאחד הברמנים אמר שהליקר מזכיר לו את המרטל קורדון בלו. לאחר שמזגנו מעט ממנו לסניפטר מתברר שהוא די צודק. הריח באמת לא רחוק מהקוניאק הנפלא הזה.
עכשיו לנקודה הסופית. תהליך ייצור מוקפד, מרכיב מיוחד שיש לו תקופת פריחה ספציפית ומוגבלת לכן גם ייצור מוגבל והדבר ששכחתי לציין, לקוקטייל יש וינטאג'. ז'תומרת שהליקר שתשתו השנה לא בהכרח יהיה דומה לליקר שיופק שנה הבאה. או במילים אחרות, הליקר שהכי דומה ליין שתוכלו למצוא.
החברה ממליצה לערבב את הליקר עם שמפניה, סובניון בלאן(!), קוניאק וודקה בטעם תפוח. הכל ילך מצוין לדעתי.
גם בשתייה נקייה או עם מעט קרח הוא יהיה מצוין. כמובן שבארץ דבר ראשון יעשו ממנו סאוור.
נסיים בדברו של איש יחסי הציבור של הליקר: 
"To put this in context, we can safely say that no men, Bohemian or otherwise, will be wandering the hillsides of Poland this spring gathering wild potatoes for your vodka."

14 תגובות to “ליקר מיוחד ואוסטרלי משופשף”

  1. tzvikachu Says:

    בקרוב על המדף הביתי שלי 🙂

  2. drinking Says:

    נשמע מגניב, אהבתי ת'ציטוט…

    המחיר שלו משקף את יחודיות המרכיבים?

    גוגל מספר על הפרח
    http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/patient-elder.html


  3. למסעדה הוא עולה 45 דולר לבקבוק.
    שכחתי לציין, 20% אלכוהול.
    היום הכנתי איתו סתם בשביל הכיף קוקטייל עם רום מיושן ועוד אחד עם אשכולית מעוכה ועם פינלנדיה ליים. הוא פשוט מוסיף המון לא משנה למה. אני ממש התאהבתי בו.

  4. liorry Says:

    אין ספק שאני אצטרך לקרוא את כל הבלוג שלך על מנת בכלל להתחיל להבין במשקאות 🙂
    נשמע טעים!

  5. ערן Says:

    אחד היתרונות בלהיות באוסטרליה הוא שיש פה הרבה אלטרנטיבות אוסטרליות זולות וגם ניו זילנדיות.
    ואם יש בנזוג שמתעניין ומבין ביין, אז בכלל, אני יכול להנות מבלי להתאמץ.
    אגב, שמעת על היקב MollyDooker?
    יקב אוסטרלי חדש יחסית, עם יינות טובים במיוחד.
    טעמנו בלנד בשם Two Left Feet, ויש גם אחד The Boxer שאמור להיות טוב, והשיא הוא Carnaval of Love שרוברט פארקר נתן לו 99!!!


  6. ערן,
    לא שמעתי על היקב אבל אני אשתדל לחפש אותו כאן.
    יש פה חנויות יין שכל מחלקה בהם יותר גדולה מחנות ממוצעת בארץ אז ממש קל ללכת פה לאיבוד. אני מניח "שקרנבל האהבה" הוא ממש מחוץ לתקציב היין שלי.

    ליאורי,
    ברוך הבא. יש לנו פה קהילת אלכוהוליסטים קטנה.
    אתה מוזמן.

  7. eran73 Says:

    הליקר נשמע כמו משהו שחובה להביא כמה בקבוקים ממנו לארץ שבאים לבקר…….

  8. tzvikachu Says:

    זהו..הוזמן בקבוק
    נקווה לטוב.. 🙂

  9. ציפי רכס Says:

    מרתק לקרוא את חוויותיך … למרות שכל הקשר שלי ליין הוא שאני מאוד אוהבת לשתות אותו ….
    יש לי בן בניויורק וגם הוא בר מן כמוך ,,,


  10. […] הראשונה שבשרה את בא האביב היה הליקר St Germain עליו דיברתי בעבר. הפעם הוא השתלב נהדר עם הסנונית השניה […]


  11. […] הרבה זמן. יותר נכון מאז מאי האחרון שבו טעמתי לראשונה St Germain וגם כתבתי עליו. Chimney Creek 2007, הסובניון בלאן הניו זילנדי שמוגש במסעדה […]

  12. Wine Guy Says:

    יש מצב שהליקר הזה קשור למונין אלדלברי?


  13. כן ולא.
    כן כי זה בעקרון מתבסס על אותו הטעם.
    אבל לא כי מונין זה סירופ שעם כל הכבוד הוא רק סירופ. הליקר מורכב מהרבה דברים ויש לו עומק טעמים מעבר לאלדלברי עצמו.


  14. […] מתכונים. יותר נכון מאז מאי האחרון שבו טעמתי לראשונה St Germain וגם כתבתי עליו. Chimney Creek 2007, הסובניון בלאן הניו זילנדי שמוגש במסעדה […]


להשאיר תגובה

